GB glass Hologramtavlor med DN:s framkallningsvätska
Hologram – GB glass – vanilj & blåbärsvanilj
Världens första serie på 1.000 reflektionshologram på glas togs fram 1979. GB´s marknadschef Jan Åhlin besökte Sveriges första reklammässa, Nordisk Reklammarknad, Sollentuna, där en av initiativtagarna var Picko Troberg. Vi hade precis kommit igång att marknadsföra den nobelprisbelönade lasertekniken och GB´s hologrambeställning blev en milstolpe för Lasergruppen Holovision AB med delägare Dagens Nyheter och marknadsförare Mona Forsberg. Responsen från Press/Mediabranschen var dessutom överväldigande.
Glasspaketet ser ut att ligga någon decimeter innanför ett fönster. Fotografiet av laserbilden påverkas av fototeknikens begränsning. Transparent text mellan skyddsglas och hologramplåt accentuerar djupet i hologrammet. Glasspaketets sidor syns när man rör på hologrammet eller passerar förbi tavlan.
Belysningsinformation och monteringsinstruktion med stöldkrok bifogades för att exponeras i 1.000 butiker.
GB glasspaket uppställt på stabilt golv (vibrationsfritt) i laboratoriet på Östhammarsgatan Stockholm. Frigolitskivorna till för att skydda mot luftcirkulation. Exponering av laserljus med optik dolt under frigoliten. Lennart Svensson exponerar ett hologram (glasplåt) i taget med hjälp av Per Skande och Hans Bjelkhagen.
Hans Bjelkhagen sköljer här glasplåtarna som fixerats efter exponering av laserljuset.
Glashologram på tork. Då arbetade man i huvudsak med fotografiskt material från Agfa Gevaert. Egen framkallningsvätska utvecklad av Lasergruppen Holovisions delägare Dagens Nyheters filmframkallare Sverre Calmbrant. Den egna kemikalien ledde till att svenska hologram uppmärksammades runt om i världen. Många holografi företag ville köpa Sverres framkallningsvätska, och några hade tur att få tillgång till “konkurrensmedlet”.
Lennart Svensson packar hologramtavlor till tusen!
Alla hjälptes åt att rama in GB hologrammen i 20×25 cm metallram i guld specialbeställda hos Metallramar Sveavägen i Stockholm. Här Per Skande med någon av tusen hologramplåtar.
Hologram av bronshalsringar från Västeråstrakten
Jubileumsutställningen Asar och Arosbor Om Forntidens Västerås Länsmuseet Slottet 5.5 – 31.12 1990 uppmärksammade det tusenåriga Aros, eller Västerås, en av Sveriges äldsta städer. Vi fick ett spännande uppdrag från Robert Sjöö, Stiftelsen Västmanlands Läns Museum att avbilda arkeologiska fynd med holografitekniken. För större bilder, klicka på fotot.
Tre bronsringar diameter 17 – 19 cm, gudaoffer från 800-talet var begravda med andra smycken i en kvinnograv. Offergåvor till gudarna hamnade ofta i mossar och sjöbottnar. Man valde vattnet som offerdepå, kanske på grund av dess nyckfullhet och dubbla egenskaper. Vattnet kunde bära båten men också dränka den. Morgondimmans trolska stämning vid sjön eller vid den våta mossen bidrog säkert när man sökte kontakt med det okända. För offret till gudarna önskade man sig beskydd och god fruktsamhet. Foto Mona Forsberg
Halsringarna som prytt en kvinna sticker delvis utanför hologrammets yta och har ett djup på ca 20 cm. Det syns tydligt hur ringarna löper över varandra. När betraktaren rör sig förflyttar ringarna sig lite. Test hologram 30×40 cm, ram 40×50 cm 10.000SEK. Foto Mona Forsberg
Vi fick ta fram 3 st reflektionshologram 30×40 cm på plastfilm av halsringarna, som museet skapade en installation av. Vid kanten på en fejkad sjö med ett svart träd som sträckte sina grenar över vattenytan, dök halsringarna upp.
Läs artikeln av Alf Åberg om det märkliga fyndet De gåtfulla kvinnogravarna vid Tuna
Hologram av ryggknappspänne från 300-talet
Samtidigt fick vi ta fram 200 hologram 12×19 cm av ett ryggknappsspänne från 300-talet efter Kristi. Hologrammen monterades med 24 x 30 cm syrafri passepartout och en metallram. Dom 200 laserbilderna Ryggknappspänne såldes i museets butik. Ett hologram finns kvar, monterat i metallram 25 x 31 cm, 1.500SEK
En husägare upptäckte skatten 1952 i Tuna, när hans hus visade sig vara på ett gravfält med ett 80-tal gravar från stenåldern och vikingatiden. Bland fynden fann man båtgravar för kvinnor. Där fann man ryggknappspännet från Vikingatiden i en kvinnlig båtgrav, en förnäm typ av grav. Spännet satt bak på kvinnodräkter.
Hologrambilderna är mycket verklighetstrogna. Men fototeknikens begränsning gör att det inte går att återge vare sig djup, korrekt färg eller rörelse. Martin Richardson, professor i holografi och då lärare på Royal College of Art i London holograferade dessa arkeologiska fynd i sitt laboratorium. Idag är det förmodligen omöjligt att transportera arkeologiska fynd för holografering utanför Sverige. Foto Mona Forsberg
Arosyxan – Kultyxa tillverkad mellan 1500 och 1300 f. Kr.
Arosyxan Kultyxa tillverkad mellan 1500 och 1300 talet f.Kr Hologram 2 ex. 30×40 cm Västerås 1000 års jubileum 1990. Bild saknas på glas-hologrammet 30×40 cm som producerades av Lennart Svensson och Jonny Gustavsson. Test-hologram Aros Kultyxa med ram och syrafri passepartout 40×50 cm 8.000SEK

Jubileumsutställning Asar o Arosbor Om Forntidens Aros eller Västerås HoloMedia o Hologram Gallery personalen på Länsmuseet Slottet

Invigning av Asar o Arosbor 1.000 årsjubileum av Aros. Del av HoloMedia´s och Hologram Gallery´s personal på Slottet.
Kaknästornet Hologram sedan 1990
Kaknästornet hologram sedan 1990
Kaknästornet hologram sedan 1990. Plötsligt dök en fasadklättrare upp högt ovanför våra huvuden vid Kaknästornets entrédisk.
Det såg farligt ut speciellt när träskivorna över glaset plötsligt rasade ner med ett brak – fast det gick bra. Och så började han om från början att placera dom stora skivorna över glaset – isolering mot kyla kanske. Foto Mona Forsberg
Sådär en 150 meter upp i TV Tower Stockholm, vig som Spindelmannen skrämde han oss rejält när han dök upp långt däruppe. Foto Mona Forsberg
Hologram påfyllnaden stannade av när fasadklättraren, spindelmannen, var i full action på glastaket högt över våra huvuden. Foto Mona Forsberg
Hologram, laserbilder och rasterbilder (linstryckteknik på plast) samsas framför konstverket Spelrum Futurum av konstnären Walter Bengtsson, vars skulpturer pryder alla väggar i entrén. Foto Mona Forsberg
Läs mer om Kaknästornet som från 1990 och många år framåt hade en stor hologramutställning. Det var innan Terracom behövde ytorna för exponering av sina tjänster https://hologram.se/hologram-pionjar-kaknastornet/
Laserljus skapade Hologram Light Bulb
Laserljus skapade Hologram Light Bulb. Ljus är magiskt, ljus är viktigt för själen, ljus är viktigt för att vi ska må bra, rent fysiskt och universum startade med ljus.
En som skriver under på att ljuset är mer än lysande är Ingo Maurer, världsberömd ljusformgivare med ateljé i Munchen. Ingos Hologram Lamp dök upp på ett auktionshus nyligen för 12.500 sek. Foto Holonzki Hologram Wall Lamp
Ingo Maurer är industridesigner och med teknikintresset skapar han lekfulla men enkla lösningar – alla med balans trots motsättningar i formen. Foto Holonzki Hologram Wall Lamp
Integral hologram, 360 grader multiplex hologram Wo bist du, Edison? Ingo Maurer från 2003. Belysningskällan ovanifrån dold i eluttaget som är Thomas Edisons profil! Omöjligt att fotografera och ge rättvisa åt effekten i multiplexhologrammet, där glödlampan svävar fritt inne i den roterande cylindern.
The Hologram Bulb av konstnär Pay Park 2008
Hologram Bulb konstnär Ray Park 2012
Även på HoloCenter finns Lightbulb vitljus transmissionshologram
Light vitljus transmissionshologram 20×25 cm konstnär, fotograf Åke Sandström och holograf Hans Bjelkhagen
Glödlampan har fascinerat många konstnärer och här är endast några exempel på hologram av glödlampan. Först var fotograf Åke Sandström, som redan 1976 tog fram ett vitljus transmissionshologram, Light tillsammans med holograf Hans Bjelkhagen. I Lasergruppen Holovisions laboratorium på Östhammarsgatan, Stockholm togs många hologram fram som idag är historiska samlarexemplar. Light framträder vid belysning av LED lampa bakifrån men i sidovinklarna är hologrammet transparent. Läs mer om Åke Sandströms hologram här https://hologram.se/tomorrow-hologram/