Flyg utan pilot och utan cockpitfönster
Airbus har patentansökt för olika lösningar där cockpit fönster saknas och flyget saknar pilot
patentansökningar Cockpit som inte placeras i flygkroppens front, anses förbättra aerodynamiken när fronten inte bryts med vindrutan. Sänker även vikten, då förstärkning av fönster inte krävs.
Piloterna ska istället med hjälp av hologram och bildskärmar manövrera planet från bagageutrymmet! Påstås ge piloterna bättre kontroll på omvärlden. Inte nog med det, nu studerar flygvärlden möjligheten att genomföra flygningar utan piloter! Test har redan utförts.
Under mina 28 år i luften försvann radiooperatören, navigatören och flygmekanikern. Nu ska piloterna väck – det är för mig science fiction!
Redan 2011 presenterade Airbus genomskinliga plan och hologram till år 2050!
*holografisk bildskärm (plasmamaterial)
*holografisk kapsel slås på vid sovdags
* självrengörande stolar formas efter resenärens kropp
* TV skärmen ersätts av stor holografisk skärm framför resenären
Det blir så futtigt att prata om pilotlösa, genomskinliga flygplan när 298 oskyldiga människor på Malaysia Airline inte kunde skyddas mot missil attack.
Airbus har just fått en order på 11.7 miljarder dollar. Varför inte satsa på att utveckla skydd mot till exempel missil-attacker?
På Twitter kan man läsa:
Putin says plane crash high lights need for a peace in Ukraine – men måste det till en sån´ här stor katastrof först?
Camera Obscura
Camera Obscura tekniken som det sägs att Johannes Vermeer använde. Här ännu ett fotografiskt realistiskt verk av Johannes Vermeer – ljusets mästare!
Flicka med pärlörhänge
Delft Holland ca 1665 av en okänd flicka, olja på duk, finns på Mauritshuis Haag. Foto Holland.com
Har du ännu inte läst bok av Tracy Chevalier – gör det! Den dramatiserade filmen med samma namn, med Scarlett Johansson, ger liv till verklighetens flicka med pärlörhänge. Fängslande bok och film av ett fascinerande konstverk!
er föregående inlägg om Vermeer – Färgfotografi utan kamera – läs nedan intressanta beskrivning av C. Weinzel. En industrial technician & photographer, om ett av mina favoritverk, som visar sig vara hans favoritkonstnär!
Det är mycket troligt att Vermeer använde ett hjälpmedel som kallas Camera Obscura. I – Flicka med pärlörhänge – syns det tydligt att han fångat ljuset från ett fönster till vänster om objektet. Och att det projicerats på en svart bakgrund. Han har målat bilden i två skikt med olika fokus, lägg därtill otrolig skicklighet.
Young women with a water pitcher ca 1661
Han har även i andra motiv målat bilderna i olika skikt med skärpedjup på olika punkter i bilderna. Och skapat i det närmaste en 3D känsla. Med den tekniken är Camera Obscura med en justerbar lins för olika djup-fokus ett mycket bra hjälpmedel. Med linsens hjälp kan man då ställa in skärpan på olika djup i motivet. Och sedan avbilda metodiskt skikt efter skikt. Man tittar helt enkelt genom linsen och målar av det som är skarpt. Flyttar sedan fokus och fortsätter med nästa skikt och så vidare.
Resultatet blir att man får samma förhållande som det mänskliga ögat. Det går inte att ha fokus både nära och på djupet samtidigt.
PS. jag håller inte med forskaren om att han använde camera obscura som ‘linjemall’ eller som teknograf verktyg, utan att han målade av det han såg, Vermeer använde tekniken för att begränsa synintrycket hos det mänskliga ögat.
Swedish Open 2014 without Williams
Swedish Open Båstad 2014
Swedish Open but without Serena Williams
3D printed invitation card, 4 pages for Collector 2013 which was produced via HoloMedia Sweden
Färgfotografi utan kamera
Färgfotografi utan kamera – något ljuskonstnären Johannes Vermeer är känd för
Hur kunde den nederländske konstnären Johannes Vermeer på 1600-talet måla så fotorealistiska tavlor? Och hur kunde Vermeers ögon uppfatta den vita fondväggens ljussättning i målningen Musiklektionen?
http://www.youtube.com/watch?v=0_qqG-nEhpQ&feature=player_embedded
Innovatören Tim Jenison Texas skriver på sajten Boingboing om sin teori att konstnären använt något hittills okänt optiskt hjälpmedel.
Jenison fick ideén 2008 att det kanske rörde sig om ett enkelt samspel mellan linser och speglar. Han kallar Vermeers målning för ett 350 år gammalt färgfotografi – trots att kamera inte fanns då.
Fotografi, måla med ljus innefattar inte nödvändigtvis en kamera.
Tim Jenison startade ett 6-års projekt med att bygga ett enkelt optiskt instrument som stöd för sin teori. Han byggde en exakt kopia av Musiklektionen med möbler och inventarier. Därefter satt han 130 dagar vid målarduken och justerade optiken med färg och pensel.
Experimentet bevisar inte att Vermeer arbetade på detta sätt men det är ett bevis för att han kunde ha målat så här. Projektet är dokumenterat i videon “Tim´s Vermeer”
Speglar och optik är avgörande för en annan ljusbild – den projicerade filmen med video, data, Peppers Ghost, som marknadsförs som hologram men endast är en tvådimensionell projicering!
3D & HOLOGRAM IS BACK AFTER 14 DAYS
3D linstryck (ej hologram) Lenticular print (not hologram)
LASER Arttist Carl Fredrik Reuterswärd Photograph Hans Hammarsköld
Postcard Hologram Gallery
MANY THANKS TO
MANY THANKS TO