Camera Obscura
Camera Obscura
Camera Obscura tekniken som det sägs att Johannes Vermeer använde. Här ännu ett fotografiskt realistiskt verk av Johannes Vermeer – ljusets mästare!
Flicka med pärlörhänge
Delft Holland ca 1665 av en okänd flicka, olja på duk, finns på Mauritshuis Haag. Foto Holland.com
Har du ännu inte läst bok av Tracy Chevalier – gör det! Den dramatiserade filmen med samma namn, med Scarlett Johansson, ger liv till verklighetens flicka med pärlörhänge. Fängslande bok och film av ett fascinerande konstverk!
er föregående inlägg om Vermeer – Färgfotografi utan kamera – läs nedan intressanta beskrivning av C. Weinzel. En industrial technician & photographer, om ett av mina favoritverk, som visar sig vara hans favoritkonstnär!
Det är mycket troligt att Vermeer använde ett hjälpmedel som kallas Camera Obscura. I – Flicka med pärlörhänge – syns det tydligt att han fångat ljuset från ett fönster till vänster om objektet. Och att det projicerats på en svart bakgrund. Han har målat bilden i två skikt med olika fokus, lägg därtill otrolig skicklighet.
Young women with a water pitcher ca 1661
Han har även i andra motiv målat bilderna i olika skikt med skärpedjup på olika punkter i bilderna. Och skapat i det närmaste en 3D känsla. Med den tekniken är Camera Obscura med en justerbar lins för olika djup-fokus ett mycket bra hjälpmedel. Med linsens hjälp kan man då ställa in skärpan på olika djup i motivet. Och sedan avbilda metodiskt skikt efter skikt. Man tittar helt enkelt genom linsen och målar av det som är skarpt. Flyttar sedan fokus och fortsätter med nästa skikt och så vidare.
Resultatet blir att man får samma förhållande som det mänskliga ögat. Det går inte att ha fokus både nära och på djupet samtidigt.
PS. jag håller inte med forskaren om att han använde camera obscura som ’linjemall’ eller som teknograf verktyg, utan att han målade av det han såg, Vermeer använde tekniken för att begränsa synintrycket hos det mänskliga ögat.